Nama: Lim Chye Hoon
Nombor Matrik: D20102042680
Kumpulan: EL-B16
Pensyarah:Professor Amily Shafila binti Shariff
Mata Pelajaran: KRT 3013
Teknologi Maklumat Sekolah Rendah

Mata Pelajaran Pengajaran: Pendidikan Moral dan Sains
Topik Pengajaran: Cintai Alam Semulajadi

Saturday, 12 November 2011

Bahan Yang Diguna Semula


Saya merakam gambar ini di salah satu kempen cintai alam yang bertajuk Creativity Walk With Charity yang dianjurkan oleh Persatuan Kebajikan Shan Xin Negeri Sembilan.
Hasil karya pertandingan yang begitu kreatif ditunjukkan!
Alat ini dibuat daripada seluar jeans dan rotan kerusi yang terbuang.
Saya memaparkan gambar ini kepada anak murid saya supaya mereka mempunyai idea dan berkeyakinan untuk menjayakan kempen kitar semula bahan-bahan terbuang.

Almari kecil ini dibuat daripada kotak kasut dan tali kasar.

Meja boleh dibentuk dengan tali dan tisu gulung.

Tisu gulung ini diikat dan dijadikan meja kecil.

Pokok hiasan yang cantik ini diperbuat daripada kertas-kertas terbuang.

Sudu dan garpu plastik terbuang boleh diikat dalam bentuk bunga dan dihiaskan pada beg plastik.

Kerusi ini dihias dengan banyak bahan terbuang seperti kertas majalah, besi terbuang, CD dan sebagainya.
Ia dijadikan meja kecil dan dihiaskan seperti jam.
Terdapat gambar-gambar ahli keluarga di dalam botol-botol sebagai hiasan.

Permainan naga ini dibuat daripada tin-tin yang terbuang.
Tin-tin ini digunting dalam pelbagai bentuk sebelum dijadikan naga.

Beg ini dibuat daripada kertas majalah dan dianyam dalam corak meja catur.

Hiasan ini dibuat daripada kertas surat khabar yang tergulung halus.

Saya amat menyukai hiasan ini.
Bahan-bahan asal dipotong dari kertas majalah, tali dan kertas kotak.

Sofa ini dijahit dengan menggunakan pelbagai gulungan kain terbuang.

Harimau bintang ini dibuat daripada pelbagai jenis bahan terbuang seperti kipas dari komputer, tin-tin, paip air, kunci, roda kerusi dan sebagainya.


Alat hiasan ini dibuat daripada kertas lutsinar, CD dan lampu terbuang.

Robot mainan ini diperbuat daripada baldi, sudu, garpu, tin-tin, kertas kotak dan sebagainya.

Pokok hiasan yang unik ini dibentuk daripada plastik pengikat kotak.

Plastik pengikat kotak juga boleh distapler dan digantungkan gambar.

Meja ini dibuat daripada kotak kertas yang dipotong.

Meja komputer ini diperbuat daripada kayu terbuang.

Kotak isi telur boleh diwarna dan direka sebagai permainan di sekolah.

Permainan boleh direka untuk menggalakkan murid bermain sambil mendapat pengetahuan berkenaan tajuk cintai alam sekitar.

Kempen Kitar Semula bahan-bahan terbuang dijalankan untuk menyedarkan orang ramai tentang kepentingannya.

Permainan dengan menggunakan kad-kad yang dipotong dari kotak terbuang.


Terdapat penjelasan tentang aktiviti kitar semula di sebelah bawah kad-kad ini.

Kanak-kanak menyukai permainan ini yang memerlukan  kemahiran matematik dan pengetahuan tentang aktiviti kitar semula.


Tin-tin ini boleh dijadikan permainan seperti boling, bahan-bahannya senang didapati, mudah bermain dan disukai kanak-kanak di samping menjalankan aktiviti kitar semula.


Buah kelapa merupakan alat mainan semula jadi yang boleh didapati dengan senang dan tidak memerlukan wang untuk membelinya di negara kita.


Kita harus menggalakkan murid-murid bermain permainan yang menggunakan  bahan semula jadi supaya penggunaan bahan teknologi yang merbahayakan manusia dapat dikurangkan.
Bahan semulajadi ini tidak membawa keburukan kepada bumi kerana ia senang reput dan tidak perlu menggunakan sumber bumi yang mungkin kehabisan suatu hari seperti minyak dan besi.

Gelang dibaling ke arah botol-botol yang tersusun.
Sesiapa yang berjaya  memasukkan gelang ke dalam botol dalam jarak yang tertentu dikira menang.

Sebahagian besar daripada pentas ini dibuat daripada bahan-bahan terbuang.
Cuba kita teka apakah bahan-bahan yang boleh digunakan untuk membuat pentas.

Saya terkejut dan susah hendak mempercayainya apabila mengetahui bahan-bahan di belakang pentas ini dibuat daripada kotak isi telur!
Jelas sekali, bahan-bahan terbuang dapat digunakan dengan pelbagai cara jika kita ingin berbuat demikian dan berusaha ke atasnya. 

No comments:

Post a Comment