Nama: Lim Chye Hoon
Nombor Matrik: D20102042680
Kumpulan: EL-B16
Pensyarah:Professor Amily Shafila binti Shariff
Mata Pelajaran: KRT 3013
Teknologi Maklumat Sekolah Rendah

Mata Pelajaran Pengajaran: Pendidikan Moral dan Sains
Topik Pengajaran: Cintai Alam Semulajadi

Saturday, 12 November 2011

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran

Saya meminta murid membawa sapu tangan ke sekolah supaya penggunaan kertas tisu dapat dikurangkan.
Saya meminta murid menggunakan beg kitar semula dan
kurangkan penggunaan plastik sewenang-wenangnya.

Murid digalakkan membawa botol berisi air untuk diminum supaya kurangkan pembelian botol berisi air mineral untuk mengurangkan penggunaan plastik.


Murid-murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menjalankan sesi perbincangan tentang tajuk cintai alam sekitar.

Murid-murid menjalankan sesi perbincangan tentang topik cintai alam sekitar.
Murid-murid bekerjasama menyiapkan tugasan.
Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar.

Guru meminta murid menutup suis selepas menggunakannya. 
Murid digalakkan berbuat demikian di sekitar sekolah walaupun tanpa disuruh guru.

Guru membimbing murid menjalankan sesi perbincangan.

Guru mengumpulkan hasil projek murid-murid tentang tajuk cintai alam sekitar.

Guru menggalakkan murid membawa bahan yang boleh dikitar semula ke kelas dan diletakkan di dalam kotak berdasarkan warna kotak.
Warna kotak ini mengikut standard antarabangsa kitar semula !

Murid-murid meletakkan bahan-bahan yang boleh dikitar semula ke dalam kotak kitar semula.

Murid-murid menjalankan aktiviti ini dengan gembira!

Guru membawa murid ke kebun sekolah dan mengalakkan murid menanam tumbuh-tumbuhan
yang membawa kebaikan kepada bumi dan manusia.


Penanaman sayur-sayuran di sekitar rumah kita dapat menjimatkan wang dan mengurangkan kegunaan ubat peracun yang memudaratkan kesihatan kita.


Tumbuh-tumbuhan seperti sayur-sayuran merupakan makanan yang penting kepada manusia. Sayur-sayuran juga merupakan sumber penting untuk menyihatkan manusia.

Guru membawa murid ke taman sekolah untuk membincangkan kebaikan menanam tumbuh-tumbuhan kepada bumi.


Tumbuh-tumbuhan membekalkan oksigen kepada bumi, manusia dan haiwan. Tumbuh-tumbuhan menghisap gas yang bertoksik, menyejukkan udara, mengurangkan berlakunya  banjir, mengurangkan berlakunya tanah runtuh, mengurangkan kesan rumah hijau, mennghalang angin kuat dan ombak besar yang membahayakan nyawa manusia dan haiwan serta lain-lain kelebihan yang tidak dapat terkira bilangannya.

Berlindung di bawah pokok ini boleh mengelakkan kita daripada basah kena hujan atau panas di bawah matahari yang terik!



Guru meletakkan kotak yang berwarna di sudut bilik darjah untuk murid meletakkan bahan-bahan yang boleh kitar semula supaya murid melaksanakan aktiviti ini di dalam kehidupan seharian mereka.


Ketua kumpulan kitar semula menjalankan tugas mereka dengan baik dan bertanggungjawab!

Guru meminta murid menghayati keindahan yang ada pada alam sekitar serta melindungi alam sekitar daripada dimusnahkan.

Tumbuh-tumbuhan menceriakan pemandangan sekolah dan menyihatkan mata murid yang memandangnya. 

Manusia yang mempunyai kasih sayang pasti mencintai alam semulajadi yang menyuburkan manusia!

Pemandangan ini mungkin kekal sebagai mural! 


Murid mungkin tidak berpeluang melihat binatang yang cantik ini pada masa hadapan jika manusia terus menyeksa binatang.

Hujan lebat mungkin membawa banjir jika aktiviti penerbangan pokok tidak terbatas!

Terdapat pelbagai mural yang cantik di sekolah yang memaparkan malapetaka alam akibat perbuatan manusia atau semulajadi.


Guru suka membawa murid berjalan-jalan mengelilingi kawasan sekitar sekolah untuk menghilangkan kebosanan murid sambil memberi bimbingan berdasarkan mural yang cantik ini.

Letupan gunung berapi mungkin tidak dapat di halang manusia,
tetapi pemusnahan bumi mampu dihalang manusia!

Alangkah indahnya pemandangan bumi ini!

Lukisan mural ini tidak harus dijadikan ingatan kepada murid sahaja, tetapi harta bumi yang tidak dapat dinilai!


Hasil Karya Murid

Unsur cintai alam patut diterapkan dalam semua mata pelajaran.
Contohnya unsur semulajadi diterap dalam pendidikan seni supaya murid menghayati keindahan alam semula jadi!

Hasil perbincangan atau projek murid tentang tajuk cintai alam sekitar.

Murid menjalankan tugasan mereka dengan bersungguh-sungguh!

Murid lebih suka menjalankan projek daripada duduk sambil mendengar penjelasan guru sahaja!

 Hasil karya ini akan dipaparkan di dalam papan kenyataan!

Guru bersyukur kerana murid dan rakan telah membantu merakam gambar dan menyiapkan projek ini! 


Guru mengucapkan ribuan terima kasih kepada Professor Amily Shafila binti Shariff dari Universiti Pendidikan Sultan Idris, rakan dan murid-murid yang menyumbangkan tenaga menjayakan blog ini!

Cikgu menghargai jasa murid-murid yang bekerjasama menjayakan tugasan ini!

No comments:

Post a Comment